Fakturering EVU

Arbejdsgangsbeskrivelse af fakturering på ÅU - 050315

Forudsætning:

Denne arbejdsgangsbeskrivelse forudsætter, at de studerende er optaget og faktureringsoplysninger er tjekket i S313 inden optag.

Denne vejledning omhandler brugen af følgende SIS billeder:

A422: Når den studerende er optaget kan ændringer til gebyrlinjen (rater, forfaldsdato, finanskonto) foretages her.

A424: Tjek af debitortype

N438: Her sker faktureringen i Navision

N494: Udskrift/billede af faktureringen.

A433: Godt SIS-billede at tjekke om alt er opkrævet i.

samt valg finanskontoen (enten 1311100 eller 6111100 afspejler Metropols trimestre)  se bilag  på sidste side.

Trin 1) Åbn A422

Hvis der ikke er ændringer i gebyrlinjen efter du oprettede holdet, gå videre til Trin 2)

Første gang A422 udfyldes og gemmes overføres oplysningerne til både S313 og A424. Så længe aktiviteten ikke er opkrævet kan du slette hele gebyrlinjen og påføre en ny linje og rettelsen vil slå igennem i A424. Når der er opkrævet kan du kun rette manuelt i A424 på den enkelte studerende. (På meritlæreruddannelsen kan være forskellige priser derfor lægges gebyrlinjen pr person i A424).

På ÅU hold skal altid bruges Gebyrtype ÅUxxxx (xxxx= uddannelsesordning). Brug F7 og F8.

Hvis holdet har 2 skæringsdatoer, deles prisen op og der laves 2 rater med samme forfaldsdato.

Hvis du har få rekvirenter på holdet, så sagsbehandl dem efterfølgende individuelt i A424.

Hvis holdet kun består af rekvirenter, så brug Gebyrtype BYGTAX og UV-TAX (se vejledning om Fakturering af rekvirent)

 

Trin 2) Åbn A424

Aktivitetens gebyrlinje ligger i A424. Tjek om der er debitortype på alle studerende.

Hvis alle har korrekt debitortype så gå til trin 4), hvis der mangler debitortyper gå til trin 3).

Trin 3) Forskellige typer betalere og hvordan påføres de

Hvis en studerende mangler Debitortype skal der tilknyttes en betaler:

a) i S294 indtastes arbejdsgiver (angives med A i A424) eller

b) hvis rekvirent (udfyld S304) (angives med R i A424) eller

c) selvbetaler (angives med P i A424)

Betalingstype Ø betyder, at den studerende ved webtilmelding har oplyst et ansættelsessted X og et andet betalingssted Y (f.eks. en HR afdeling). Ø skal man ikke gøre noget ved og den studerende står i S294 med:

Se nedenfor hvordan du gør i de 3 tilfælde.

a) Hvis arbejdsgiver betaler

Betalingsoplysninger, hvis arbejdsgiver er oplyst som betaler, vil formodentlig være kommet automatisk i S313 med webtilmeldingen med A

Ellers kan det påføres manuelt i S294.

b) Den studerende er Rekvirent

Hvis den studerende er rekvirent (dvs. betalt af jobcenter) skal S304 være udfyldt (se vejledning om Fakturering af rekvirent)

c) Den studerende betaler selv

Hvis den studerende selv skal betale påføres P i A424

Når alle studerende på holdet har korrekt udfyldt debitortype/gebyrlinje så er holdet klar til opkrævning.

Trin 4) Udfyld N438

Vælg 1. Rediger

Når felterne er udfyldt vælg 2. Bestil

Du kan nu højreklikke for jobovervågning eller brug hurtig hop A103 for oplysninger om bestillingen. Det er ikke nødvendigt at gøre det, men hvis noget er gået galt i bestillingen, så finder du svaret her.

Trin 5) Udfyld N494

Vælg 1. Rediger

Når felterne er udfyldt vælg 2. Bestil

Giv debitor besked om, at den pågældende aktivitet er faktureret.

Du beder om Vis udskrift i N494 når du bestiller og denne udskrift sender du til Debitor@phmetropol.dk

Trin 6) A433

Her kan du altid se fakturerings og betalingsstatus på dit hold og under Fremtidig opkrævninger skal der helst ikke stå noget.

Vejledningen er udarbejdet af Ditte Stigaard 12. oktober 2017

0 Kommentarer

Tilføj din kommentar

Send mig en E-mail når kommentaren bliver besvaret